Érezhetően növekedett 2015-ben a Magyarországon kibocsátott üzleti bankkártyák száma – írja a Világgazdaság a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataira hivatkozva. A jegybanki statisztikák szerint a múlt év szeptemberének végén 512 ezer vállalkozói bankkártya volt forgalomban Magyarországon, amely 5,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A hirtelen jött bővülés egyrészt azért figyelemre méltó, mert 2010 óta gyakorlatilag folyamatosan csökkent a kibocsátott bankkártyák mennyisége, vagyis - egészen tavalyig - egyre kevesebb vállalkozás érezte szükségét annak, hogy folyószámlájához kapcsolódóan bankkártyát is üzemben tartson – írja a lap, megemlítve, hogy a növekedés olyankor történik, amikor a vállalkozások száma és az általuk kezelt bankszámlák száma is lassú fogyást mutat.
A Világgazdaság szerint az üzleti kártyáknál bekövetkezett, hirtelen jött növekedésnek oka lehet, hogy a bankok között élesedik a verseny a számlavezető kis- és középvállalkozói ügyfelekért, és kedvezményes csomagokkal igyekeznek magukhoz vonzani a frissen alapított vagy bankjukkal elégedetlen vállalkozásokat, s ezen csomagok része a kedvezményes számlavezetés és bankkártyadíj. A másik ok a lap szerint az lehet, hogy a vállalkozások is egyre nagyobb arányban használnak bankkártyát, részben költség- és kényelmi szempontok, részben a gazdaság fehéredése miatt.
Nos, tegyünk ezekhez az érvekhez egy újat: azért is növekedhet a vállalkozói bankkártyák száma – és bizonyosan nőni fog a jövőben – mert az uniós szabályozás átvétele okán december óta a vállalati kártyákkal lebonyolított fizetések után magasabb kibocsátói bankkártya-jutalék (interchange-díj) számolható fel. A kibocsátó bankok tehát a komoly korlátozás alá eső lakossági területtel szemben itt komolyabb lehetőséget kaphatnak arra, hogy bevételt realizáljanak a bankkártya-forgalmon. (Mondjuk érdekes lett volna, ha a GVH is átolvassa a decemberi törvénymódosítás szövegét – lehet, hogy másképp nézett volna ki a MasterCard-bírság, hiszen itt az EU engedi a versenyt.) Magyarán: a bankok üzletpolitikájukban azért fordulhatnak a a vállalati kártyák fel, mert a; messze nem telített a piac és b; mert ezen a területen most nagyobb bevételt tudnak realizálni.